Het aantal Belgen dat de (elektrische) fiets gebruikt voor hun dagelijkse verplaatsingen is in vijf jaar tijd sterk gestegen, zo blijkt uit een studie van de mobiliteitsorganisatie VAB. Het feit dat er meer fietsers zijn, leidt tot nieuwe problemen: een fietsongeval is helaas veel te snel gebeurd. Maar hoe zit het met zo’n ongeval met de fiets? Wie is in fout? Zijn fietsers koning van de weg of moeten zij zich aan aparte verkeersregels houden? De advocaten verkeersrecht van Navragen.be bundelen enkele interessante inzichten over fietsongevallen.
Een fietsongeval is elk ongeval waarbij een fietser betrokken is, zo simpel is het. Met andere woorden, het kan gaan over een ongeval tussen een fietser en een voetganger, twee fietsers, een fietser en een auto, brommer of vrachtwagen én zelfs een fietser die valt door de slechte staat van het wegdek.
De kans dat een fietser schade oploopt bij een fietsongeval is groot. Daarom beschermt de wet bij een dergelijk ongeval de fietser extra. Schuld aan het ongeluk is in dit geval voor de aansprakelijkheid geen doorslaggevende factor. Dat betekent dat een fietser bij een fietsongeval altijd recht heeft op een schadevergoeding van zijn lichamelijke letsels, zélfs als hij zelf in fout is. Advocaten noemen dit een objectieve aansprakelijkheidsregeling ten voordele van de fietser.
Met de opkomst van moderne fietsen is deze vraag bijzonder relevant. De laatste jaren duiken meer en meer nieuwigheden op in de markt van de elektrische fietsen. Vanaf wanneer spreken we over een fietsongeval? Wel, elektrische fietsen, e-bikes, pedelec, elobike en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen vallen allemaal onder de definitie van fietser en zijn dus geen bromfietsen. Je kan met andere woorden met dergelijke moderne fietsen een fietsongeval hebben.
Overigens zijn de nieuwe voortbeweginstoestellen (step, segway, monowheel, …) met een maximale autonome snelheid van 25km/u uitgesloten van de verplichte WAM-verzekering, waardoor de bestuurders als zwakke weggebruikers worden aanzien.
Opgelet! dit geldt niet voor bromfietsen klasse A, waarvoor de verzekeringsplicht onverkort blijft gelden.